-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3441 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

ما چگونه مطمئن شويم كه جواب پرسشهايمان صحيح است؟

براي آن كه انسان يقين كند پاسخي كه در برابر پرسش خود دريافت كرده، صحيح است يا نه، بايد به چند مطلب توجه شود:

1. پاسخ را امتحان كند، مانند مسئله رياضي كه امكان امتحان پاسخ وجود دارد.

2. جواب را با مسائل بديهي كه در ذهن دارد بسنجد، اگر ديد بر خلاف بديهيّات و مسلّمات است، به بطلان آن پي ببرد، ولي گاهي در مسائلي مانند امور ديني، به روي هر كس باز نيست و براي انسان امكان ندارد كه بتواند به درستي آن پي ببرد. به همين سبب در اين گونه موارد فقط يك راه وجود دارد و آن هم اعتماد به گوينده ]پاسخ دهنده[ است كه قرآن در چند جاي قرآن بر آن تأكيد و به آن سفارش كرده است.

پاسخ دهند كيست؟ اين كه انسان بايد هر پرسشي را با متخصص آن مطرح كند، يك اصل قرآني است. قرآن كريم، فقط ما را به پرسيدن تشويق نميكند، بلكه صفات سؤال شونده را نيز مانند سؤال كردن مهم ميداند فَسْ ?‹َلُوَّاْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَتَعْلَمُون;(انبيأ،7 و نحل،43) اگر نميدانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. بر اساس اين آية شريفه اگر براي مثال بخواهيم از پاسخ پرسشهاي ديني خود، مطمئن شويم; بايستي به انبياي بزرگ، ائمه اطهار: و عالمان وارسته، مراجعه كنيم; چنان كه در روايات متعددي وارد شده است كه اهل ذكر اهل بيت: هستند. امام رضا7 ميفرمايد: ما اهل ذكر هستيم، از ما بايد سؤال شود.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 11، ص 243، نشر دارالكتب الاسلامية)و در روايتي از امام زمانغ وارد شده است كه: در زمان غيبت، به راويان حديث ما ـ كه در اين زمان، علماي بلند پاية عالم تشيع هستند ـ مراجعه كنيد تا بدانيد در حوادثي كه رخ ميدهد، تكليف شما چيست، زيرا آنان نمايندة من و من نمايندة خدا هستم در ميان شما.(كتاب البيع، امام خميني; ج 2، ص 474، نشر جامعة مدرسين حوزة علميه قم)و اين كه مردم از مراجع معظّم، تقليد ميكنند، به اين خاطر است كه آنان از مسائل ديني به خاطر احاطه به احاديث اهل بيت:، اطلاع دارند و ما طبق سفارش قرآن و امام زمانغ بايد به آنان مراجعه كنيم. قرآن در جاي ديگر نيز به اين مسئله كه انسان بايد دقت كند كه علم خود را از چه كسي ميگيرد ـ اشاره كرده ميفرمايد: فَلْيَنظُرِ الاْ ?ًِنسَـَنُ إِلَيَ طَعَامِه;(عبس،24) انسان بايد به غذاي خويش بنگرد. در بعضي از روايات كه از معصومين: نقل شده آمده است كه منظور از طعام در اين جا علم و دانش است كه غذاي روح انسان ميباشد و بايد بنگرد كه آن را از چه كسي گرفته است. و چنان چه مقصود شما، چگونگي اطمينان به پاسخهاي اين مركز است، بايد بگوييم كه: در عين حالي كه پاسخها به طور كامل، مستند و داراي مدرك معتبر است ـ كه شما ميتوانيد با رجوع به آن مدارك، به صحت و سقم مطالب پي ببريد ـ افزون بر اين، بعد از آن كه اصل پرسش در اين مركز، بررسي شده موضوع و سطح آن مشخص ميشود، توسط محققاني كه در رشتة سؤال، تخصص دارند; پاسخ داده شده و بعد از آن، به تأييد دو ناظر خبره و داراي تجربة بيشتر ميرسد و در نهايت، مديريت مركز اختيار دارد آن را از هرگونه مطالب ضعيفي كه در پاسخ آمده، پاك كرده و آن را ارسال نمايد. گاهي اوقات نيز برخي پاسخهاي آمادة ارسال، در جلسهاي كه با حضور تمام پژوهشگران و مديريت مركز و ناظر علمي برگزار ميشود، مورد نقد و بررسي قرار ميگيرد و نظر همة اين افراد تأمين ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.